HTML

Csontváry-kód

Írtam pár éve egy szatirikus-misztikus krimit, amit sikerült is megjelentetni. Ebben a blogban pedig olvasható lesz mindaz a Mesterről, ami A Csontváry-kód, avagy nem esik messze a macska a fájától című könyvemből kimaradt.

Friss topikok

  • gigabursch: @Vejnemöjnen12: Én meg kíváncsian várom. Ugyanis ennek az értelmezése és feldolgozás túlmutat az ... (2014.03.11. 19:18) Csontváry tekintetének titka
  • Vejnemöjnen12: @gumirocker: Szia! A későbbi levelekben esik szó egy téli tájképről, ami azonban ma már nem fellel... (2014.02.22. 08:24) Egy megszállott levelei – III.
  • Vejnemöjnen12: @gumirocker: Szia! A válaszlevél már olvasható itt: csontvarykod.blog.hu/2014/02/21/egy_megszallot... (2014.02.21. 07:25) Egy megszállott levelei – I.

Csontváry tekintetének titka

2014.02.28. 21:36 :: Vejnemöjnen12

Minden zseni őrült egy kicsit? A mi átlagos fogalmaink szerint bizony az. Csontváry Kosztka Tivadart kortársai még csak tehetségesnek sem tartották, csak nagyon furcsa figurának. A tekintetéből ítélve ezen nem is csodálkozhatunk.

Sokáig azonban nem látszott Kosztka Tivadar Mihály gyógyszerésztanoncon, hogy művészi tehetséggel van megverve. Ifjúkori fényképén a tizenkilencedik századi divat szerint hordta a frizuráját, visszafogott eleganciával viselte ruháit. Az alábbi fotón magabiztosan néz a fotómasina mellé, bajsza és szakálla épphogy pelyhedzik.

ifju Csontvary kicsi.JPG

Itt még előtte áll a polgári jólétet biztosító jövő

Miután az ihlet hatalmába kerítette és a megszállottság erőt vett rajta, a külseje is jelentősen megváltozott. Sokáig azonban csak a saját önarcképei alapján tudtuk elképzelni, hogyan nézett a világra a küldetéstudatos Csontváry. Ismert volt ugyan két fotó, ami már az idősödő festőt ábrázolta, de az egyiken olyan távol állt, hogy ha nem tudjuk, ő van a képen, akkor fel sem ismerjük. A másik, igazán rejtélyes fényképen pedig oldalról, kicsit hátulról látható a mester, amint épp turistának öltözve valamit nagyon figyel.

Cs turista.JPG

Itt már a háta mögött hagyta a gyógyszerészetet

Néhány éve azonban Molnos Péter, művészettörténész alaposabban megnézett egy csoportképet, amely Hollósy Simon müncheni tanodájában készült. Ide járt rövid ideig Csontváry, aki akkor már elmúlt 40 éves. Későn érő típus volt. (Csontváry édesapja 66 évesen szerezte meg orvosi diplomáját, tehát a festő még nem is volt nagyon elkésve.)

A fényképet tanulmányozva a bal felső sarokban egy érdekes figurára bukkant Molnos Péter. A többi alaknál jóval idősebb, különös tekintetű férfi tartja maga előtt a rajzát. A Csontváry önarcképeket ismerve azonnal sejthető, hogy itt a „cédrusok atyja” szuggerálja az objektívet és minket.

Cs csoportkep.jpg A pályakezdők elszántsága látszik a képen

Ha kinagyítva nézzük meg ezt az ábrázatot, az szinte üt! 120 év távlatából is – a kép feltehetően 1894-ben készült – érezni lehet, hogy ebben az emberben iszonyatos erők munkálnak. Nincs semmi és senki, aki feltartóztathatná az úton, aminek végigjárását maga elé tűzte. München csak az első állomása volt ezen a rögös ösvényen – a Napúton –, hiszen a következő évek során bejárta Nyugat- és Dél-Európát, a Közel-Keletet és még Egyiptomba, vagyis Afrikába is eljutott. Mindenhol a nagy motívumot kereste, pedig nem is kellett volna kimozdulnia otthonról.

Nem mondom, hogy ott volt a szeme előtt, mert szerintem a szeme volt az. Jobban mondva a tekintete.

Cs kepevel02.JPG

Átható tekintet

Most pedig jöjjön a korszakalkotó felfedezésem! Ez a fickó kancsal! És szégyellte. Ezért sem készült róla közeli fényképfelvétel. Egyszerűen kerülte a kamerát, vagy hátat fordított neki. A fiatalkori fotóját ismét megnézve már értem, hogy miért mellé néz a fényképezőgépnek. Mert így nem látszik, hogy a bal szeme rakoncátlankodik. Az önarcképeit olyan tökéletes szemtengellyel festhette meg, amilyennel csak szerette, de a fotoshopot akkoriban még nem ismerték.

1894-ben azonban egy óvatlan pillanatban mégis elkészült ez a bizonyos csoportkép, s így lelepleződött a festő egyik titka a sok közül. Mindenki megnyugodhat, maradt még pár, ami megfejtésre vár.

 

U. i.: Ha pedig valaki kicsit olvasgat a kancsalságról, mindenhol azt találja, hogy ez nem csak szépséghiba. A térlátást és a fényérzékelést is befolyásolja. Vagyis így talán érthető, miért olyan különlegesek Csontváry színei, motívumai.

Nácsa János

30 komment

Címkék: fénykép kancsal München Molnos Péter Hollósy Simon

A bejegyzés trackback címe:

https://csontvarykod.blog.hu/api/trackback/id/tr845837624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaszfej 2014.03.01. 14:53:43

nem kancsal.csak a bal szemhéja lefittyed.szerintem.

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 15:01:00

@phaszfej: Valóban lefittyedt a szemhéja, de kancsal is. Kifelé. (Lefittyedt! Érdekes szó, és leírva is különleges.)

Ma reggel hívta fel a figyelmemet egy kiváló Csontváry szakértő - köszönet érte - egy, a festőtől származó idézetre. Így szól: "Bal szemem, ez a művészi szem olyan páratlan, hogy a napot ellenőrzöm működésében, erre nem képes senki sem, megvakítaná az embert és én csinálom."
Azt hiszem, Herczeg Ferenccel való találkozásakor hangzott el ez a mondta. Ami igazolja feltételezésemet.

Nem mondja magáról, hogy kancsal, hanem csak azt, hogy a bal szeme művészi szem. :)

élhetetlen 2014.03.01. 15:56:22

Talán érdekes. Nos, egy picit sem vagyok műértő, de Csontváry a kedvencem. Volt olyan kirándulásunk, ahol a befizetett nyaralás előtt három napot mentünk, kifejezetten miatta, Jajce, Mosztár stb. Aztán eljutottam Taorminába is. Lehet, hogy béna vagyok, de nem tudtam olyan magasra mászni a nézőtéren, hogy egyszerre lássam a görög színház romjait is, és a tengeröblöt is (nagyon mélyen van). Azt hiszem, Csontváry pedig nem tudta elképzelni, hogy ne mutassa meg egy képen mind a kettőt. Azt hiszem, egyszerűen felemelte a tengert a képen. És ez nem kancsalság, nem térlátás, hanem zsenialitás kérdése. A hangulatokat festette meg. Azt hiszem…

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 17:13:22

@élhetetlen: Zseniális volt Csontváry, ez nem vitás. De szerintem az sem vitás most már, hogy kancsalított. Asztigmiás volt, ahogyan ezt a Facebookon írta ma egy szemész. A diagnózist ő is a képkivágásból hozta össze. Biztosan sokat látott már ilyet.

Ezzel kapcsolatban azt is érdemes megjegyezni, hogy eddig az egészséges szemmel élők nem tudhatták pontosan, hogyan lát egy kancsal. Vagy legalábbis csak a kancsalságban szenvedők elmondása alapján lehetett valami elképzelésünk róla. Most azonban - Csontváry műalkotásainak köszönhetően - már azt is tudjuk, hogyan lát egy zseniális kancsal. Úgy, ahogyan Csontváry megfestette a formákat, színeket, teret!

☉ ☾ 2014.03.01. 17:14:04

Szerintem a táplálkozása miatt ilyenek a képei. Persze közrejátszik egy gyermekkori trauma is, amikor először látott bicikliző embert.
Ez utóbbi, összevetve az idevágó tudományos kutatásokkal (rejtett balkezesség, kriptobuddhista világlátása, idegenkedése a nedves vattától, stb...), azt sugallja, bizonyítja, hogy a zsíroskenyér-korszaka sikeres, a vajaskenyér-korszaka felejthető volt művészi szempontból.

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 17:17:11

@☉ ☾: Köszönöm! Ennél szebben én sem foglalhattam volna össze!
Szerintem ilyen biciklistákat láthatott: www.facebook.com/ebari100/photos/a.573617076030777.1073741828.573613036031181/631826160209868/?type=1&theater

élhetetlen 2014.03.01. 17:36:09

@Vejnemöjnen12: Na, jó, ez nem megy. Nem vitattam Csontváry kancsalságát, szemész sem vagyok, és tanulmányokat sem olvasok arról, hogyan lát egy kancsal. Csak annyit mondtam, hogy amit a nagy Taorminán hozott, azt sem ép szemmel, sem kacsalul sem láthatta, de megfestette. Pl. ezért nevezem zseniálisnak. Nem tudom, érthető-e.

élhetetlen 2014.03.01. 17:36:31

@☉ ☾: Elképesztő, hogy Vejnemöjnen12-vel milyen egyszerűen megfogalmazzátok a zsenialitás alapfeltételeit, lényegét. Egyél egy kis zsíroskenyeret, hátha. Vagy etess egy rejtett balkezes ismerősöddel, ezekből sok van. Hátha… Vagy csak ugratjátok egymást?

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 17:38:31

@élhetetlen: Igen, érthető, és én is így gondolom. Még, ha néha csöppet komolytalan is vagyok. :)

Mr. Bear 2014.03.01. 19:57:12

Nem akarom a lelkes szerző kedélyét hűteni, de a kancsal ember látása nem különbözik gyökeresen a nam kancsalától. A különbség csak annyi, hogy a kancsal eredendően nem lát térben (az agya kiiktatja az egyik szemből érkező képeket), ezért az ő "térlátása" tapasztalaton alapuló, tanult dolog. A megszokott környezetben gond nélkül tájékozódik, a távolságokat a méretből állapítja meg.

Szerintem semmi nem következik Csontváry kancsalságából optikailag. Pszichésen sokkal inkább lehet szerepe, ahogy azt a poszt is boncolgatja.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.01. 19:57:22

Nem hiszem hogy közel lenne a festményei stílusának a szemhibájához. Szerintem ez meredek feltételezés.

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 20:08:58

@Mr. Bear: Gondolkodtam én is azon, hogy Csontváry korában mit jelentett egy ekkora mértékű, látható kancsalság. Biztos, hogy volt hatása az életére, a személyiségére. Párt például soha nem talált magának Csontváry, nem tudni, miért. Több nőismerősöm szerint egyszerűen nem volt vonzó. Persze, a csúnya férfi is lehet szeretetreméltó, de a kis testi hiba akár zárkózottá is tehet valakit.

A "megszokott környezetről" meg annyit, hogy Csontváry rengeteg helyen járt és sok országban készített képet. Róla tényleg nem mondhatjuk el, hogy csak a megszokott műtermében festegetett.

A fényről meg ő maga mondta - ahogyan idéztem is egy korábbi hozzászólásomban - "Bal szemem, ez a művészi szem olyan páratlan, hogy a napot ellenőrzöm működésében, erre nem képes senki sem, megvakítaná az embert és én csinálom."

Vagyis ő is jelentőséget tulajdonított a bal szemének, amivel mintha másként érzékelte volna a fényt. Nem én mondtam, hanem ő. :)

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 20:16:09

@Rejtett kamera Webáruház: Meredeknek meredek, de elgondolkodtató. Minden hatással van mindenre. Csontváry személyisége hatással van a stílusára, a személyiségére pedig minden bizonnyal hatással volt a testi hibája. Az előző kommentekben le is írtam, hogy szerintem - és Csontváry szerint is - ő másként látta a fényeket.

Magabiztos volt és a "fogyatékosságát" előnnyé kovácsolta. A mai motiváló sikerkönyveket leköröző módon tudta magát belehergelni a munkába. Ezen a blogon olvashatóak azok a levelei, amelyeket a Magyar Iparművészeti Főiskola rektorának írt. Elképesztőek!

jooasszony 2014.03.01. 21:44:36

@Vejnemöjnen12: fiatalon nem volt csúnya vagy taszító, nem a külseje miatt volt gond a párválasztással (legalább is a fiatalkori képei szerint)... inkább extrém módon különc volt, ami nem segítette akkor sem a családalapítást.

Feltételezett szemproblémája nyilván meghatározhatta a művészetét és hozzájárult az egyedi "látáshoz"...gondoljunk van Gogh-ra és az időskori zöldhályogjára.

Vejnemöjnen12 2014.03.01. 21:54:17

@jooasszony: Fiatalon is meg lehetett neki ez a szemproblémája, csak a fényképen ügyesen úgy néz a távolba, hogy nem vehető észre. De, igaz, a különcség valóban házasságellenes adottság. Igaz, a korabeli viszonyok között egy patikus jó parti lehetett, talán még a szemtengelyferdülést is elnézték volna neki a polgárok lányai.

Van Gogh tényleg jó példa, ugyanabban az évben születtek, külsőre is hasonlítottak egymásra és a megszállottság is jellemző volt mindkettőjükre. A hályogról pedig nem is tudtam. :)

sántán sándor 2014.03.01. 21:58:20

nem kancsal hanem reptilián.

Mr. Bear 2014.03.01. 22:32:20

@Vejnemöjnen12:

A "megszokott környezet" a világ 99%-a. Egy útra belógó faág, na az lehet a maradék 1%, annak nehéz megbecsülni a hollétét, de mással nem nagyon van baj.

A nőtlenségének nyilván nem oka a kancsalság, sőt, a kancsal nőket elég sok férfi tartja szexisnek, miért ne tarthatnák a nők is vonzónak a kancsal férfiakat.

A kancsalságnak semmi köze nincs a fény érzékeléséhez.

Szóval OK, szép a találat, hozzátesz valamit Csontváry egyéniségéhez, de a festészetében nem következik belőle semmi. Még akkor sem, ha valami mítikus szerepet tulajdonított a saját kancsal szemének. Amivel mellesleg elég gyengén is láthatott, mert miután az agy kiiktatja az egyik szemből érkező zavaró képet, ez a szem tompulni kezd. Ezért takargatják a kancsal kisgyerekek szemét: ezzel kényszerítik a nem használt szemet is arra, hogy használódjon.

kkn 2014.03.02. 18:48:07

Mivel magam is szenvedek a dologban, így be tudok számolni, milyen ez. Csak nekem meg van műtve, ezért már nem így nézek ki. de funkcionálisan fennáll a dolog, csak esztétikailag néz ki jobban. A rendes szem ugyanúgy lát. A másik is úgy látna, csak akkor kettős látás ténye forogna fenn, ezért, mint fentebb leírták, a másik szem képét letompítja az agy. Azzal ugyanolyan színeket látok, csak homályosan, mert rávetül az addig lehunyt jó szem sötétet látó képe.
Nekem érdekes, mert a kancsal fél fényérzékenyebb, sötétben többet érzékelek vele, ha azzal néznék.
Gyanítom, ha sokszor a napba nézett vele, ami nem javallott a szemre nézve, akkor sérült a sok napba nézéstől, és még jobban tompulhatott azon a látása. Dehát mivel azt a szemet úgyis csak a perifériás mozgások észrevételére használja az ember, ahol a a jó szemnek már holttere van, így nem is zavarta, ha a naptól lassacskán még rosszabb lett azon a látása. Úgy már tényleg művészi lehetett.
Nekem, mivel ilyet nem csinálok vele, csak némileg homályosabb a képe, de a színek azonosak a rendesen használttal látott oldalon.

kkn 2014.03.02. 18:48:55

@Mr. Bear: A műtét után takarják a szemét. Mert már használni kellene, és felhozni a jó szintjére a képfeldolgozást azon az oldalon. Utána jöhetne a fókuszálás megtanulása.
Ha műtét nélkül takarnák, akkor csak a kettős látást erősítenék fel, mert a takarástól a szem irányultsága nem változna.
Sajna nekem kettő műtétem volt, és kiskoromban rám hagyták a takarás alóli kibújást, így a bentre néző szem kifelé vándorolt a megnyújtott szemizom miatt.Nagy koromban már a műtét után nem volt egy vízszintes síkban a két szem, így hiába tanultam volna meg a függőleges síkok fókuszálását, a vízszintes síkbéli eltérés miatt továbbra sem tudtam volna éles képet látni. Így csak nem nézek ki olyan furán, mint a műtétek ellőtt.

Festményvizsgálati labor · www.festmenyvizsgalat.hu 2014.03.03. 18:01:15

@Vejnemöjnen12: Csontváry képeslapokat dolgozott fel művei létrehozása során, ezért sokszor irreális a látvány, ami a képein megjelenik. A megjelenítendő helyszín jellemző képeslapjaiból állította össze a LÁTLATOT, mely az adott helyszínt a legjobban írja le. (pl Baalbek: 3 képeslap.) erről itt lehet olvasni: www.csontvary.com/kepeslapok-es-fotografiak

Vejnemöjnen12 2014.03.03. 18:05:39

@kkn: Köszönöm, hogy megosztottad ezt velünk!

Vejnemöjnen12 2014.03.03. 18:54:54

@Festményvizsgálati labor - Végvári Zsófia: Köszönöm a magyarázatot! Érdekesek ezek a képeslapok.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.03.06. 11:53:13

Nem lényeged kérdés a mondandód szempontjából, de:
"Az önarcképeit olyan tökéletes szemtengellyel festhette meg, amilyennel csak szerette, de a fotoshopot akkoriban még nem ismerték."

Ismerték :) A fényképek retusálása egyidős a fényképezéssel.
Tehát ha annyira akart volna fotót csinálni, csináltathatott volna, retussal ki lehetett volna javíttatni a szemét.

gigabursch 2014.03.06. 11:53:25

@Vejnemöjnen12:
A bal szem képe a jobb agyféltekében dolgozódik fel. Innen viszont már egyenes út a jobb agyféltekés rajz, amit sokan mai is teljes gőzzel kutatnak. Nem is ok nélkül...

Vejnemöjnen12 2014.03.06. 12:00:47

@Hoppácska: Igaz, erre nem is gondoltam. Úgy tűnik, Csontváry sem, különben lenne pár fényképe még, ami szemből készült.

Köszönet a kiegészítést!

Vejnemöjnen12 2014.03.06. 12:01:57

@gigabursch: Tényleg! No, erre mindjárt rákeresek. Köszönet az ötletért!

gigabursch 2014.03.11. 19:18:39

@Vejnemöjnen12:
Én meg kíváncsian várom.
Ugyanis ennek az értelmezése és feldolgozás túlmutat az ismereteimen, pusztán csak tudok a jelenségről.
De ha valaki megfejti - ha már KÓD(!) - akkor azzal csak előrébb juthatunk.
süti beállítások módosítása