HTML

Csontváry-kód

Írtam pár éve egy szatirikus-misztikus krimit, amit sikerült is megjelentetni. Ebben a blogban pedig olvasható lesz mindaz a Mesterről, ami A Csontváry-kód, avagy nem esik messze a macska a fájától című könyvemből kimaradt.

Friss topikok

  • gigabursch: @Vejnemöjnen12: Én meg kíváncsian várom. Ugyanis ennek az értelmezése és feldolgozás túlmutat az ... (2014.03.11. 19:18) Csontváry tekintetének titka
  • Vejnemöjnen12: @gumirocker: Szia! A későbbi levelekben esik szó egy téli tájképről, ami azonban ma már nem fellel... (2014.02.22. 08:24) Egy megszállott levelei – III.
  • Vejnemöjnen12: @gumirocker: Szia! A válaszlevél már olvasható itt: csontvarykod.blog.hu/2014/02/21/egy_megszallot... (2014.02.21. 07:25) Egy megszállott levelei – I.

Egy megszállott levelei – VI.

2014.02.24. 07:10 :: Vejnemöjnen12

Nem tudni, Keleti Gusztáv válaszolt-e Csontváry legutóbbi levelére, de a posta akkori gyorsaságát figyelembe véve ezt nem tartom valószínűnek. Kosztka Tivadar azonban mégis írt, vagyis inkább magyarázkodott. Olyan kifogást talált a nagy elszántságának elodázására, ami manapság is ritkaságszámba menne, nemhogy akkoriban. Az apja orvosi tanulmányait kell finanszíroznia, ezért nem szentelheti napjait a festészetnek.

 

„Nagyságos Úr!

A helyzet oly erős lánccal övez körül, hogy mielőtt Nagyságod bölcs nézetét bírnám – nemcsak szükségesnek, de egyszersmind kötelességemnek tartám a tollat megragadni. …

Atyám, aki Budapesten lakik, az orvosegyetem hallgatója, – illetve most már szigorló orvos – arról értesít ma, hogy egynek szigorlati határnapot nem adnak. S hogy magánosnak az előkészület úgynevezett „kurzus” felülmúlja anyagi erejét – s ennek következtében az utolsó vizsgával várnia kell júniusig.

Minthogy eddig szegény atyámat – ki ma már 62 éves – ezen törekvésében anyagilag támogattam, s ezen támogatást ezentúl sem nélkülözheti. Szívem vérezne, ha miattam e kivitelben akadályoztatnék. Tehát az, amire már gondoltam, s mi fölött még nem határoztam: t.i., hogy jelen pályámat bizonytalan időre felfüggesztve, helyzetemet a jó sorsra bízva, s minden percét a napnak rajzra, illetve a festészetnek szentelem – ezt egy időre, azaz júniusig, míg kedves, jó Atyám önállóságra nem tesz szert – függőben hagyni kényszeríttetem. …

Meg kell vallanom Nagyságodnak azt is, hogy alig vártam már egy szép napot – ami sikerült is, múlt szerdán – Poprádra rándultam az úgynevezett Husz-park sarképület egyik szobájából rátekinthetni a remek Kárpátcsoportra. S ekkor határoztam el magamban, hogy e sziklacsoportot első olajfestményemhez használom fel s festem is azóta a tájképet, de csak elmémben.

 

tarpatak.jpg

A nagy Tarpatak a Tátrában (1904-05)

Végül azon tiszteletteljes kéréssel fordulok Nagyságodhoz, valjon a festészetet illetőleg nincs-e valami elméleti könyv vagy valami bevezető vagy útmutató a kezdőre nézve, hogy annak idején, amikor komolyan megragadhatom az ecsetet, ezzel is készen lehessek. …

Egyébiránt fogadja nagyságod legmélyebb tisztelet mellett nagyrabecsülésem kifejezését, s maradtam legkisebb szolgája.

Iglón, 1881. február 20-án

legkisebb szolgája

Kosztka Tivadar

 

Akármilyen furcsa is volt a magyarázat, mégis igaznak bizonyult. Csontváry továbbra is a munkájának élt, támogatta az apja orvosi tanulmányait, majd módszeresen gyűjteni kezdte a pénzt a saját festészeti karrierjének elindításához. Gács községben patikát nyitott, és gyógynövényeket termesztett. Amikor elérkezettnek látta az időt (41 éves korában) bérbe adta a gyógyszertárat és a kertet, a bevételekből és a megtakarításaiból Münchenbe utazott festészetet tanulni. Tizenhárom évvel a Keleti Gusztávval folytatott levelezés után végre belevághatott terve megvalósításába, egész nap a festészettel foglalkozhatott.

Szólj hozzá!

Címkék: levél Keleti Gusztáv

A bejegyzés trackback címe:

https://csontvarykod.blog.hu/api/trackback/id/tr225827023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása